Listen af miljømærker er lang, og der findes miljømærker indenfor for stort set alle kategorier af varer, ydelser, services og så videre. Det kan være svært at finde rede i hvilket miljømærke der er det rette. Vi har her samlet en kort gennemgang af nogle af miljømærkerne, som er relevante for køkkener, hoteller, restauranter, kantiner med flere.
Vil du vide mere om de enkelte mærker, opfordrer vi til at tage direkte kontakt.
Hvorfor miljømærkning?
En undersøgelses foretaget i 2018 af miljømærkning Danmark, viser at flere forbrugere og virksomheder benytter udbudslovens mulighed for at stille krav om miljømærker. Det betyder at flere virksomheder bliver nødt til at leve op til høje standarder og arbejde for øget bæredygtighed. Det stiller krav både internt og eksternt i virksomheder, som fører til større krav hos leverandører, samarbejdspartnere og virksomhedens egne vaner. (kilde; Ecolabel)
Vil du opnå høje miljøkrav og lave grønne besparelser?
Høje krav fra kunder, virksomheder og omverdenen, øger opmærksomhed på virksomhedernes grønne tiltag, som eksempelvis. miljømærkning. EU og de nordiske lande har nogle af de højeste og strammeste krav til miljømærkning.
Danmark har de højeste krav til miljømærkninger i verden, og der findes miljømærker indenfor stort set alle brancher. Alt lige fra de generelle mærker vi alle kender, til branchespecifikke mærker. Fælles for alle miljømærkninger er, at de alle har høje standarder og har stramme krav, virksomheder løbende skal forholde sig til. Det gælder alt fra produkter, serviceydelser, generel bæredygtig udvikling, virksomhedens eget energiforbrug og meget mere.
Hvilket miljømærke er det rette for din virksomhed?
Miljømærkninger er mange, og kravene for forbrugere, virksomheder og omverdenen stiger. Det kan derfor være svært at vide, om man som virksomhed gør nok for miljøet. Derudover kan det også være svært at navigere i, hvilket mærke skal man have? hvad tænker forbrugere om mærket? kan vi opfylde krav og kriterier? Herunder er der kort beskrevet nogle miljømærker, som måske kunne være relevant for jeres virksomhed.
Green Key
Green key er et af de mest udbredte miljømærker i turistbranchen, og er anvendes hos mere end 150 virksomheder i Danmark, samt mere end 3200 på verdensplan. Green Key er fordelt på hoteller, vandrehjem, konference- og kursussteder. Green Key har desuden også søsterordninger som henvender sig specifikt til områder i turismen. Det gælder campingpladser, restauranter, turistorganisationer og idrætsanlæg, der har kriterier tilpasset hver virksomhedstype.
Hvordan overholder jeg kravene?
Green Key miljømærket er baseret på 13 hovedpunkter, som indeholder forskellige kriterier. Det kan eksempelvis være led-sparepære, jævnlig energi rapportering, madspild med flere. Green Key og dens søster-mærker tildeles for det pågældende kalenderår, med gen-kontrol efter det første år. Derefter er det hvert andet/tredje år. Kravene for Green Key er blevet strammet til starten af 2022. VIl du læse mere om Green Key mærket, så kan du klikke “her”.
Green Restaurant
Green restaurant er en Green Keys søsterordning der henvender sig til Restauranter. Green Restaurant vedrører blandt andet bæredygtig mad, men har også fokus på at passe på miljøet. Eksempelvis med energioptimering af køkkenet. Miljømærket omfatter restauranter, institutionelle køkkener, kantiner, gadekøkkener, cafeer og kæderestauranter. Det skal tydeligt fremgå, hvilken del, som er mærket med green restaurant.
Hvilke kriterier skal jeg overholde?
Green Restaurant mærket er opdelt på 4 niveauer afhængigt af, hvor meget og hvilke kriterier der opfyldes. Mærket består af 15 obligatoriske kriterier og nogle kriterier, hvor der gives point efter kvaliteten. Alle obligatoriske krav skal være opfyldt for at kunne få Green Restaurant. Kriterierne gælder blandt andet miljøledelse, rengøring, vand, måling af energiforbrug, madspild, økologiske og miljøbevidste fødevarer, samt en masse andre. Vil du vide mere om Green Restaurant, så besøg deres hjemmeside “her”.
Green Camping
Green Camping er en Green Key søsterordning for Campingpladser der gør en ekstra indsats for miljøet. For at blive mærket med Green Camping skal man overholde flere forskellige kriterier, som for eksempel producere for miljøindsatsen, gennemføre flere miljømål hvert år, miljømærkede vaskemidler, dokumentation og måling af energiforbruget, samt mange flere. Green camping indeholder i alt 15 hovedområder, som er obligatoriske, også kriterier, hvor mindst 30% skal være opfyldt.
Hvordan får jeg Green Camping?
For at få tildelt Green Camping anvendes ansøgningsskema, hvor der skal svares på obligatoriske krav, indenfor de 12 hovedområder. Herefter besøger konsulenten campingpladsen for at hjælpe og sikre, den rigtige og nødvendige dokumentation.Til sidst indstilles ansøgningen til godkendelse hos en Jury, herefter kan virksomheden tildeles Green Camping. Der vil skulle laves løbende dokumentation, som sikrer overholdelse.
Find ansøgningsdokumentet på www.greencamping.dk
Green Sport facility
Green Sport Facility henvendes sig til idrætshaller, sportsarenaer, svømmehaller, skøjtehaller og sportspladser. Mærket er en udvikling fra Green Key, fokuserer på sport, men følger de samme principper, tankegang og kontrol. Der er i dag 74 anlæg med i ordningen (maj, 2022), som har sparet både energi, strøm og spildevand.
Hvilke forudsætninger skal idrætsanlægget leve op til?
Forudsætningen er, at idrætsanlægget lever op til blandt andet miljølovgivning, bygningsreglement, spildevandsbekendtgørelser. Restauranter, butikker eller lignende aktiviteter, som har sammenhæng med anlægget er også omfattet kriterierne. Det årlige gebyr pr. virksomhed udgør 4.800 for små og mellem anlæg, mens det er 8.600 for store anlæg (maj,2022). Grænsen kan ses på HI eller på www.greensportfacility.dk
Green Tourism Organization
Green Tourism Organization udspringer fra Green Key, men fokuserer mere på bæredygtighed af den generelle turisme for virksomheder i Danmark, hvor Green Key fokuserer på overnatningssteder og herunder hovedsageligt Hoteller. Denne indsats kan samtidig anvendes til markedsføring og branding af virksomheder, men også give bidrag til de høje og stigende miljøkrav.
Hvorfor Green Tourism Organization?
Mærket er en eksklusiv og målrettet ordning der fremmer virksomhedernes miljøindsats på flere måder. Det kan give virksomheden et bedre image, tiltrække flere gæster, men også sætte den bæredygtige dagsorden, så virksomheden kan sætte krav til andre virksomheder. Mange turistorganisationer er i dag delvis eller hel offentlige, hvor fokuseret på miljøet er endnu større og kun blive mere i fremtiden. Derudover er det godt et godt værktøj, som sætter fokus på den bæredygtige turisme.
Er Green Tourism sværere end andre miljømærker?
Green Tourism Organization er som nævnt en udspringer fra Green Key, så ansøgningsproces, dokumentation og kriterier er i store træk det samme. Mærket er dog mere generelt og knap så specifik som de andre, derfor har den 18 obligatoriske kriterier mod de andres 15. Nogle af de nye kriterier er for eksempel bæredygtig promovering, miljømærket overnatning, samarbejde med myndigheder og så videre.
Deres fulde historie og kriterier kan findes her.
Green Attraction
Green Attraction udspringer fra Green Key, og henvender sig til attraktioner, museer, akvarier og forlystelsesparker. Ordningen skal gøre det nemt for gæster at finde bæredygtige og miljøvenlige attraktioner. Processen er den samme som i de fleste andre Green Key mærker, dog med tilpassede kriterier. Green Attraction er en belønning til attraktioner, som gør en indsats for at hjælpe miljøet.
Er der specielle kriterier for min attraktion?
Green Attraction har nogle af de samme standard kriterier, men også kriterier der er tilpassede attraktioner. Nogle af standard kriterier er eksempelvis spildevand, måling af energiforbrug, fødevarer, affald og så videre. Der er obligatoriske og point kriterier for alle attraktioner, men specifikke kriterier for henholdsvis Museer, Videnscentre, Forlystelsesparker og Zoologiske anlæg bestående af dyreparker og Akvarier.
Du kan læse mere om Green Attraktion og finde alle kriterier, samt ansøgning på https://www.greenattraction.dk/om-green-attraction/kriterier
Svanemærket og EU-blomsten
Svanemærket og EU-blomsten er de to mest kendte miljømærker herhjemme, men også to de med nogle af de skrappeste krav i verden. Svanemærket og EU-blomsten adskiller sig ved, at Svanemærket hovedsageligt anvendes i de nordiske lande, hvor EU-blomsten er den skrappeste i EU. Svanemærket og EU-blomsten findes på mere end 29.000 produkter og serviceydelser, måske du endda har en shampoo eller et lignende med mærket på.
Mere end 9 ud af 10 danskere kender Svanemærket, og mere end 6 ud af 10 kigger efter svanemærket, når de vælger produkter. Målet med Svanemærket er at mindske den samlede miljøbelastning fra produktion til forbrug. Du kan med Svanemærket bidrage til en rigere og renere natur, bedre kemi, ansvarligt brug af jordens ressourcer, mindre klimaaftryk og en mere bæredygtig fremtid.
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Svanemærket er det officielle miljømærke i Norden, mens EU-blomsten er det i EU-landene. Har du derfor en virksomhed, der opererer eller sælger til de nordiske lande, bør du vælge Svanemærket. Er du modsat mest til stede i EU eller andre Europæiske lande, så giver EU-blomsten mest mening i disse lande.
Kravene til miljømærkede produkter og serviceydelser bliver løbende strammet, så snart der opnås ny viden på de gældende områder. Kravene til Svanemærket er tilpasset hvert enkelt produkt, så man kan opnå maksimal beskyttelse af miljøet. Svanemærket sikrer en miljøvenlig proces, helt fra starten og til produktet kommer på hylderne. Det har størst fokus der, hvor miljøet påvirker mest i processen.
Du kan finde krav og kriterier til Svanemærket og EU-blomster på hver enkelt produkt her.
Hvad kan FlexMeter hjælpe din virksomhed med?
I FlexMeter er vi specialister i energimålinger, visualisering af energidata og rapportering. Vi kan hjælpe din virksomhed med overblik over dit energiforbrug, men også måle de enkelte processers energiforbrug. Det giver indblik i, hvor virksomheden skal forbedre sig og hvilke processer der mangler i forhold til miljømæssige krav. Vi kan blandt andet hjælpe din virksomhed med:
● Måling af energiforbrug detaljeret
● Detaljerede rapporter over dit forbrug
● Gøre dit energiforbrug overskueligt og klart
● Gør din virksomhed mere bæredygtig
● Hjælpe med at spare penge og CO2
● Give overblik, og muligheder for forbedringer